Waarom een missie en visie onwijs belangrijk zijn

Waarom een missie en visie onwijs belangrijk zijn

Waarom een missie en visie onwijs belangrijk zijn

Zonder missie en visie loop je uiteindelijk vast, of je nu een eenmanszaak hebt of een internationaal opererende webshop. Daar ben ik van overtuigd. Als ik jouw website helemaal ga bouwen, begin ik bij de missie en visie. Maar wat zijn een missie en visie eigenlijk en waarom zijn ze onmisbaar?

 

Wat is het verschil tussen een missie en een visie?

Missie en visie gaan hand in hand, maar er zijn wat duidelijke verschillen. Een missie gaat over wie je bent en wat je doet, terwijl een visie meer gaat over welke plek je inneemt. In de missie omschrijf je waarvoor je staat, wat je uniek maakt en welk probleem je oplost. In de visie schrijf je weer waarnaar je streeft, wat je uiteindelijk wilt bereiken en hoe je met de wereld omgaat. Begrijp je het verschil? Een missie is persoonlijker en een visie gaat echt om het grote geheel. Overigens is een missie iets wat je niet vaak verandert, maar kan een visie wel veranderen omdat het over de toekomst gaat.

 

Missie en visie geven richting aan je bedrijf

Het allerbelangrijkste van deze marketingaspecten is dat ze richting geven aan je bedrijf. Hoe kun je producten ontwikkelen als je niet weet wat jou onderscheidt? Hoe kun je groeien als je niet weet waar naartoe? Hoe kun je de juiste mensen aannemen als je geen idee hebt welk probleem je eigenlijk oplost en hoe? Een missie en visie zijn de prachtig gelakte houten bordjes die de richting voor je bedrijf aangeven.

 

Missie en visie helpen je bij je teksten en vormgeving

Aansluitend op het vorige punt: met een krachtige missie en visie ben je in staat om krachtige teksten te schrijven en bijpassende vormgeving te creëren of uit te kiezen. Nu je precies weet wie je bent en wat je doet, kan je dit veel beter verwoorden. Hetzelfde geldt voor je vormgeving: het is nu veel makkelijker om vormgeving te vinden die echt aansluit bij jouw bedrijf en bijdraagt aan jouw doelen (= je visie verwezenlijken).

 

Missie en visie scheppen duidelijkheid voor je team

Je missie en visie zijn nuttig voor zowel intern als extern gebruik. Intern kan het helpen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Met een krachtige missie en visie weet jouw team precies wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Het maakt het ook makkelijker voor hen om over het bedrijf te vertellen op netwerkevents of kringetjesverjaardagen (elevator pitch).

 

Missie en visie onderscheiden je van je concurrenten

Op extern gebied kunnen een goede missie en visie helpen om jouw concurrentiepositie te versterken. Veel bedrijven hebben niet eens een missie en een visie. Een missie ontstaat meer uit ervaring: wat doen wij beter dan anderen? Welke producten en diensten (of categorieën) liepen goed, welke niet? Wat willen we echt uitstralen? Logisch dus dat je eerst begint met je bedrijf en daarna begint met het formulieren van je missie, maar sommige bedrijven doen het nooit. Daarmee heb jij al een stapje voor! Als je je missie en visie ook nog eens deelt, maak je duidelijk wat jou uniek maakt en laat je zien waarom mensen voor jou moeten kiezen.

 

Missie en visie dwingen je om na te denken over je bedrijf

Het leven gaat zo snel. Voor je het weet is de werkweek voorbij, dan is het alweer het begin van de volgende maand en opeens is er een kwartaal voorbij. In die tijd is het wel noodzakelijk om aan je bedrijf te werken in plaats van alleen maar in je bedrijf. Er verandert waarschijnlijk ook veel. Daarom is het goed om eens een dagje uit te trekken en kritisch na te denken over je bedrijf. Doe je nog wel wat je eigenlijk moet doen en waar je het beste in bent? Eens per jaar is prima om eens opnieuw te brainstormen over jouw missie en visie.

About the Author

Leave a Reply