Maar hoe werkt influencer marketing nu eigenlijk?

Maar hoe werkt influencer marketing nu eigenlijk?

Maar hoe werkt influencer marketing nu eigenlijk?

Een social influencer inzetten voor je bedrijf is op zich niets nieuws onder de zon, maar de ontwikkelingen op het gebied van influencer marketing gaan zó hard. Je zou bijna de core vergeten. Zie je al die gesponsorde posts langskomen maar vertrouw je het niet of begrijp je het niet zo goed? Ik tackelde expert Lora Stokkel van influencer marketing bureau Onfluence.

 

Wat is influencer marketing?

Content creëren voor een bedrijf & dit delen met een groot publiek. Dat is in essence wat influencers doen. Het is een nieuwe vorm van marketing waarbij het grote bereik van de influencer wordt gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Dit is veel effectiever dan een gewone advertentie, omdat de influencers een relatie hebben opgebouwd met hun volgers. Zo zijn ze eigenlijk net zo geloofwaardig als een familielid of vriend. Je kunt deze vorm van marketing het beste vergelijken met mond-tot-mondreclame: warm, effectief en krachtig.

 

Maar hoe werkt dat dan, influencer marketing?

Het is maatwerk en werkt alleen als je van tevoren goed je doelgroep in kaart brengt en er serieus en realistisch mee aan de slag gaat. Toch is er een standaard stappenplan voor een influencer marketing campagne. Zie hier de zes stappen:

1. Doelstelling bepalen

Wat is het doel van je campagne en aan welke influencers denk je? Het is lastig om direct een bedrag aan influencer marketing te koppelen, bijvoorbeeld: ik wil binnen zes maanden mijn omzet verdubbeld hebben. Dat is lastig te zeggen. Meer websitebezoeken of meer volgers op social media, dát is wel realistisch. Probeer jouw doelstelling daar omheen te vormen.

2. Campagne creëren

Wat bied jij aan je influencer? Waar bestaat de campagne uit? Wees in deze fase zo creatief mogelijk. Bijvoorbeeld: een goodiebag met de leukste producten uit je webshop, of nodig een paar influencers uit om je dienst te testen. Voeg echt iets toe.

3. Briefing opstellen

Nu is het tijd om van de andere kant te denken, namelijk: wat verwacht jij van de influencer? Denk aan de vergoeding maar ook op welke kanalen hij of zij gaat posten, hoe vaak en wanneer. Key hier is om duidelijk en concreet te zijn, om verwarring te voorkomen.

4. Campagne managen

Link nu terug naar stap 1 en zoek influencers die bij jouw merk passen. Deze stap is eigenlijk heel simpel, het gaat er namelijk om dat je contact legt met de influencers die je op het oog hebt. Je kunt ze simpelweg een mail sturen met je briefing en vragen of ze interesse hebben in een samenwerking. Daarna begint het managen van je campagne echt. Twee dingen die je in gedachten moet houden: onderhoud het contact met deze influencers goed & zorg ervoor dat zij na het plaatsen de statistieken aan je doorsturen.

5. Resultatenrapport opstellen

Verzamel alle content & plaats dit in een overzichtelijk document. Let op: wil je de content die de influencer heeft gemaakt voor jezelf gebruiken? Vraag dan wel eerst toestemming aan de influencer.

6. Campagne evalueren

Zoals altijd bij marketing gaat het om uitvoeren, evalueren, terugkoppelen en verbeteren. Heb je je doelstelling behaald? Ben je tevreden? Wat wil je de volgende keer anders doen? Schrijf ook op welke influencers goed werk hebben geleverd en welke wat minder, dat helpt je de volgende keer weer.

 

Onfluence - Influencer Marketing Bureau

Zo, dat was even een crash course influencer marketing. Natuuuuurlijk komt er veel meer bij kijken en is het allemaal een stuk lastiger dan het zo op papier lijkt. Meer weten? Hulp nodig? Gewoon ff wat duidelijk hebben over het alsmaar groeiende influencer marketing? Shoot vooral een berichtje naar Lora, zij helpt je graag & kan je uitleggen hoe jij influencer marketing het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf – of je nu een groot of een klein bedrijf hebt.

About the Author

Leave a Reply