Dit zijn infographics en hierom wil jij ze ook

Dit zijn infographics en hierom wil jij ze ook

Dit zijn infographics en hierom wil jij ze ook

We worden gebombardeerd met informatie en dat terwijl we zo visueel zijn ingesteld. De oplossing? Infographics. In plaats van ellelange teksten of gecompliceerde grafieken in presentaties, leg je door middel van een infographic simpelweg een concept, onderzoek of andere vorm van data uit.

 

Hè, data vastleggen in een plaatje? Ja, echt.

We sprongen al een gat in de lucht toen het mogelijk werd om grafieken te laten bewegen. Of om ze op een website te laten draaien. Maar infographics zijn weer een heel andere trend. Het doel is om iets gecompliceerds juist begrijpelijk te tonen. Denk bijvoorbeeld aan de resultaten van een enquête. Je kunt natuurlijk de grafiekjes onder elkaar plakken, maar infographics gaan verder. Het gaat om een consistent en gebruikersvriendelijk design, waarin het concept duidelijk naar voren komt. Er hoeven niet altijd cijfers in te staan, je kunt bijvoorbeeld ook een infographic maken van hoe je een taart moet bakken of hoe een gebouw in elkaar steekt; puur visueel. Mijn favo infographics vind je hier:

Where Should I Post That – Red Website Design

Packing Infographic Poster – Sung Hwan Jang

What Scares the World? – Nicolas Rapp

 

Wat heb je aan infographics?

Het vervelende van infographics is dat ze veel tijd kosten om te maken. Het is geen simpel grafiekje of plaatje; integendeel, het is een grote afbeelding die voor online gebruik is bedoeld. Veel te groot om te printen. Tijd is geld, dus waarom zou je alsnog aan infographics beginnen? Nou, bijvoorbeeld…

  • Voor brand awareness. Zo’n gelikt en duidelijk design, dat willen mensen wel verspreiden. Je ziet ook regelmatig infographics van andere bedrijven/ websites op een website. Daar staat dan wel mooi jouw logo op, wat dus zorgt voor een groter bereik en betere brand awareness.
  • Voor branding. Je laat zien dat je kennis hebt van een bepaald onderwerp en dat je moeite hebt gedaan om het in een mooi jasje te gieten. Zo positioneer jij je als de expert en professional.
  • Voor klantbinding. Bij een IT-bedrijf waar ik voor werk zijn we bezig met een infographic waarin we uitleggen wat er eigenlijk allemaal bij IT hoort. Met die afbeelding maken we het veel makkelijker dan dat we het persoonlijk uit zouden moeten leggen per mail of aan de telefoon. Scheelt ons dus tijd en het is voor de klant veel beter te begrijpen. Wij blij, klant blij (want die snapt waarvoor ie betaalt).

 

Ik ben overtuigd! Hoe begin ik?

Nice, heel blij mee. Nu is de vraag: waar wil je een infographic van? Welke data wil jij graag uitleggen? Bedenk dat een infographic wel van meerwaarde moet zijn. Een verhaaltje met plaatjes ertussen of grafiekjes met verschillende kleurtjes, daar kom je niet mee weg. Dan is het zonde van alle tijd, geld en moeite die je erin steekt. Zorg er dus voor dat je duidelijk hebt welke data je wilt verwerken en waarom. En dan begint de taakverdeling. Wie verzamelt de data? Wie gaat er designen? Wie coördineert het proces? Maak een duidelijk plan van aanpak voordat je Illustrator opent, zodat jij een unieke en waardevolle infographic kan creëren.

About the Author

Leave a Reply