Waarom je je services beter in pakketten kunt indelen

Waarom je je services beter in pakketten kunt indelen

Waarom je je services beter in pakketten kunt indelen

Kies jij voor uurtje factuurtje? Met jou heel veel ondernemers. Soms werkt het ook wel fijn. Je weet als klant waar je voor betaalt en het is makkelijk om geld te besparen. Voor jou is het handig omdat je zeker weet dat je krijgt betaalt als je meer tijd in iets stopt. Aan de andere kant kun je je services veel beter in pakketten indelen. Ik zal je uitleggen waarom.

 

  1. Je kunt je uurtarief verbergen

Mensen schrikken vaak van een uurtarief, omdat ze het vergelijken met een salaris. Natuurlijk is je uurtarief hoger dan een salaris in loondienst. Maar jij moet je laptop en je kantoor zelf betalen, om maar niet te beginnen over printers, visitekaartjes, verzekeringen en je boekhouder. Zo veel dingen om te betalen! Het gaat je veel tijd kosten als je dit elke keer opnieuw uit moet leggen. Met pakketten kun je je uurtarief verbergen. Je rekent van tevoren uit hoeveel tijd je kwijt gaat zijn aan de taken in het pakket en vermenigvuldigt dat met je uurtarief. Rond het af op een mooi getal en het schrikt veel minder af dan uurtje factuurtje.

 

  1. Het motiveert je om harder te werken

Als je bij uurtje factuurtje traag werkt, maakt dat niet uit. Je krijgt er toch voor betaald. Buiten het feit dat ik hoop dat je niet zo’n instelling hebt, vertel ik vol enthousiasme dat je dit met pakketten niet hebt. Klanten betalen je een vast bedrag. Als jij sloom bent, verdoe je dus gewoon je tijd, want je krijgt geen extra geld. Motivatie!

 

  1. Herhaling = makkelijker = tijdbesparend

Je hebt vaste taken in je pakket. Uiteraard is elke klant anders maar je doet wel ongeveer hetzelfde elke keer. Hierdoor word je er beter in, want je hersenen hoeven niet continu te wennen aan nieuwe taken en systemen. Het wordt dan makkelijker voor je, waardoor je tijd bespaart. En ik zei net al, hoe sneller je werkt, hoe meer je gemiddeld per uur krijgt.

 

  1. Je kunt pakketten combineren

Deel je pakketten strategisch in, op een manier dat ze op elkaar aansluiten. Zo heb ik bijvoorbeeld een apart pakket voor Design en voor Copywriting. Mensen krijgen korting op het ene pakket als ze het andere pakket hebben gekocht. Crossselling.

 

  1. Je bent geen tijd kwijt aan administratie

Toen ik nog uurtje factuurtje werkte, hield ik elke minuut bij in een spreadsheet. Per taak schreef ik dan op wat ik deed (soms met commentaar er nog bij), wanneer en hoeveel tijd het mij kostte (in minuten). Excel berekende dit via formules dan door naar de totaalprijs. Je begrijpt dat dit best wel veel tijd kan kosten. Ten eerste moet je eraan denken om te checken wanneer je begint en die tijd onthouden of opschrijven. Dan moet je ook nog eens elke keer in die spreadsheet gaan werken en exact omschrijven wat je hebt gedaan. Vet gedoe, echt, geloof mij. Nu hoeft dat niet meer = meer tijd voor je werk = wéér gemiddeld meer geld per uur.

 

  1. Klanten weten waar ze aan toe zijn

Klanten weten van tevoren precies wat ze krijgen en voor welke prijs. Doordat je elke keer ongeveer hetzelfde doet, kun je ook inschattingen maken van het proces. Bijvoorbeeld hoe lang stappen duren, wat een handige volgorde is, wat de rol van de klant is en wat het uiteindelijke resultaat is. Duidelijkheid voor beide partijen, is dat niet fijn?

About the Author

Leave a Reply