SEO trends 2019 en hoe je ze makkelijk toepast

SEO trends 2019 en hoe je ze makkelijk toepast

SEO trends 2019 en hoe je ze makkelijk toepast

SEO is een wereld apart. Vroeger waagde ik me er nog wel eens aan, maar inmiddels doe ik het niet meer voor klanten. Mijn eigen SEO hou ik nog wel bij. Weet jij niet hoe je moet beginnen met SEO? Ik vroeg het aan mijn SEO-experts, namelijk online marketingbureau Baas & Baas. Zij analyseerden dé SEO trends 2019 en geven je praktische tips. Als je een goed voornemen voor 2019 wilt, laat het dan zijn om je SEO op orde te hebben! Zo gaat het je lukken.

2019 is pas net begonnen en betekent weer een stapel nieuwe SEO trends in marketingland. Wat kunnen we eigenlijk verwachten? Wat is nou belangrijk om te toe te passen op je website? En wat laten we links liggen? Wat is goed voor je SEO en wat niet? In deze blog heb ik een aantal SEO trends voor je op een rijtje gezet, die je kunt toepassen voor een optimaal resultaat.

Optimalisatie voor andere platformen

De meeste mensen op internet gebruiken Google als zoekmachine. De opkomst van Amazone Search kan nog wel eens een trend zijn om in de gaten te houden. Producten opzoeken via Amazon in plaats van Google is een opmerkelijke verandering. Daarom zou de focus op het optimaliseren van je website voor andere platformen wel eens een hele bepalende en interessante ontwikkeling zijn in 2019.

Snelheid

Mobiele optimalisatie is bijna net zo belangrijk als een snelle website. Dit is niet alleen makkelijker voor de websitebezoekers, Google beloont dit ook. De zoekmachine zorgt ervoor dat snelle websites met een hogere ranking in de zoekresultaten terechtkomen. Hoe weet je wat er te verbeteren valt? Neem dan eens een kijkje op de website van Google’s PageSpeed Insights. Een van de meest voorkomende redenen voor een trage website is het aantal en de grootte van de afbeeldingen. PageSpeed Insights geeft hierbij ook gelijk andere tips om de snelheid te verbeteren. Hieronder alvast wat tips:

  • Een snelle webhosting
  • Gecomprimeerde afbeeldingen
  • Caching op je website
  • Een content delivery network
  • Weinig plugins

Long-keyword analyses

In 2019 zie je dat ook Voice Search een plekje weet te veroveren. Antwoorden op vraagstukken worden gezocht door middel van long-tail keywords. In plaats van ‘copywriting Amsterdam’ is men eerder geneigd om te zoeken op ‘wie is de beste copywriter in Amsterdam’ of ‘welke marketing bureaus zitten in de buurt van mijn locatie’. Om de vraagstukken van de bezoeker goed te beantwoorden is het van belang dat de focus op de website ligt op long-tail keyword analyses. Het vinden van long-tail zoekwoord mogelijkheden voor je bedrijf is makkelijk door het gebruik van verscheidene tools zoals Ubersuggest (gratis) en Semrush (betaald).

Dus:

  • Brainstorm over jouw bedrijf en welke keywords bij jou passen en waar jij op gevonden wilt wordt
  • Gebruik tools om jouw long-tail keywords te bepalen

Creeer waardevolle content

Het creëren van waardevolle content is simpelweg super belangrijk als het gaat om het verbeteren van je SEO. Steek dus meer tijd in research en zorg voor een goede contentstrategie in combinatie met het gebruik van social media. Plaats synoniemen van het desbetreffende zoekwoord en houd hierbij de achterliggende gedachte van de bezoeker (de intentie) in gedachten. Meerdere zoekwoorden kunnen ervoor zorgen dat de bezoeker het juiste antwoord vindt. Meerdere zoekwoorden met dezelfde intentie is een topic. We optimaliseren websites op topics, niet op zoekwoorden. De content van je website is een belangrijk onderdeel van SEO geworden. Ook je content moet SEO proof zijn, zoals H1 koppen en de eerste alinea van je content. Maar niet alleen geschreven content is belangrijk, rijkere content zoals podcasts en video gaan een steeds grotere rol vervullen.

Dus:

  • Doe research naar je doelgroep (leeftijd, geslacht, sociaal economische status, interesses etc
  • Denk goed na over je tone of voice
  • Maak een sterke contentstrategie en vul de contentkalender maandelijks alvast in (welke keywords, waar, wanneer ga je dit doen, wie gaat dit schrijven, welke afbeeldingen
  • Denk na over je topic
  • Elke pagina moet een H1 kop hebben
  • Brainstorm over podcasts of video’s

Gebruiksvriendelijkheid

De ervaring van de gebruiker zal een van de belangrijkste ranking factoren worden omdat Google zich in 2019 meer focust op gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat een goede gebruikerservaring binnen een bedrijf prioriteit heeft met als doel om hoog in de ranking van Google te komen. Naast een snelle website, goede afbeeldingen wordt de online reputatie voor een onderneming ook bepaald door online beoordelingen van klanten. Reputatiemanagement gaat een nog grotere rol spelen in 2019. Daarnaast spelen featured snippets en structured data factoren ook een grote rol bij gebruiksvriendelijkheid.

Dus:

  • Verzamel zoveel mogelijk (positieve) reviews bij klanten, vrienden en familie
  • Zorg voor een duidelijke navigatie
  • Staat alle informatie die jouw klant nodig heeft op de website?
  • Verdiep je in de manier waarop jouw merk kan groeien (werk bijvoorbeeld samen met influencers)
  • Maak gebruik van een mooi design waardoor de websitebezoekers getriggerd worden om langer op jouw website te blijven

Video

In 2018 heeft video een grote rol gespeelt in marketingland. Deze trend zal zich in 2019 voort gaan zetten in meerdere vormen, denk aan Virtual Reality, Youtube en live video. De manier waarop we leads gaan genereren en gebruikers aan ons binden zal met Virtual Reality een hele andere wending krijgen. Youtube is belangrijk bij je vindbaarheid omdat het bijna de grootste zoekmachine ter wereld is. Video’s worden dan ook steeds vaker getoond in de zoekresultaten.

Dus:

  • Ga alle mogelijkheden na hoe jij door middel van video jouw merk kan neerzetten
  • Bekijk hoe jouw concurrenten video toepassen

Autoriteit

Een andere trend waarop Google in 2019 meer zal sturen is autoriteit van een website.  Autoriteit is de reputatie van een website. Goede content en backlinks worden beloond met een hogere ranking in Google. Dit wordt ook wel het E-A-T principe genoemd. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

De inzet van influencers heeft in 2018 een belangrijke rol gespeeld bij het opbouwen van autoriteit, deze markt heeft in 2018 een record neergezet. Het aantal followers is daarnaast ook niet meer de belangrijkste meetgraad. Het draait vandaag de dag namelijk ook om engagement rate, pricing en wordt de inzet van fake followers hard afgestraft.

Influencer marketing en het opbouwen van autoriteit spelen een zeer grote rol in het bevorderen van je rankings. Zorg er wel voor dat je samenwerkt met websites/influencers die aansluiten bij de content op jouw website. De backlinks moeten dus relevant zijn aan de niche van je organisatie. Als je bijvoorbeeld een marketingbureau hebt, is het niet relevant om een link te plaatsen op een website over tandartsen.

Dus:

  • Werk samen met relevante bloggers/influencers
  • Tip: ga op zoek naar micro influencers die goed bij jouw merk passen

Zo, met deze tips ben je voorlopig wel even zoet. Maar, dan heb je ook wel iets bereikt, namelijk een goed geoptimaliseerde website. Zorg er dus onder andere voor dat je je website optimaliseert voor andere platformen, dat je website snel is, gebruiksvriendelijk, dat content SEO-proof is en dat je gebruik maakt van video en backlinks.

About the Author

Leave a Reply