Fem-Fem

Fem-Fem

Wat is Fem-Fem?

Fem-Fem is deel van Imprint Amsterdam en is een vrouwenblog. De doelgroep bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. De pijlers zijn: Love & Life, Food & Drinks, Looks, Body & Mind, Travel, Career, Fun & Living.

Wat heb ik voor Fem-Fem gedaan?

  • Artikel schrijven over ondernemen
  • Interview geven over reizen

Ingeschreven bij de KvK… en nu? (artikel ondernemen)

Girls over the world: NinaRosa alleen de wereld over (interview reizen)

Femfem

Ingeschreven bij de KvK… en nu?

Gefeliciteerd, je hebt de stap gezet: je bent voor jezelf begonnen. En nu…? Nu ben je een ondernemer en dat kan nogal overweldigend zijn. Wij spraken Nina Rosa, een powervrouw die alles weet over het hebben van een eigen bedrijfje. Zo startte zij NinaRosa Denkfabriek waar ze dé perfecte, professionele website creëert die past bij jouw bedrijf. Zij vertelde ons alles over het starten van een eigen bedrijfje dankzij een handig stappenplan. Zo kun je volop genieten van het ondernemerschap!

Foto via ss life + style
Schrijf je bedrijfsplan

Zie je bedrijfsplan als iemand die jouw handje vasthoudt op weg naar de top. Iemand die altijd naast je blijft lopen en je de weg wijst als je dreigt verkeerd te lopen. Iemand die het einddoel in zicht heeft, maar ook weet hoe je dit in kleinere doelen opdeelt. Die iemand ben je eigenlijk zelf, als jij je bedrijfsplan formuleert. Online kun je miljoenen blogs vinden over het schrijven van een bedrijfsplan. Er zijn ook veel boeken, ebooks en video’s over dit onderwerp beschikbaar. Het bestaat grof gezegd uit drie delen.

Missie en visie

Het eerste deel bestaat uit de missie en visie van je bedrijf. Dit zijn de richtingaanwijzers langs de weg. Je missie omschrijft concreet wat jij wilt bereiken met je bedrijf. Een voorbeeld uit mijn bedrijf: Het is mijn missie om voor ondernemers in kleine tot middelgrote bedrijven een strategische, professionele en complete website te bouwen, zodat zij op de langere termijn meer klanten en winst genereren.

Daarop volgt een missie. Dit is meer gericht op de positie die jij inneemt met je bedrijf. Vaak dient het een maatschappelijk doel. Wat is het nut van jouw bedrijf? De visie is langer. Een deel van een visie van een van mijn klanten is: Om bij zo veel mogelijk mensen in de westerse wereld de rust in het leven terug te brengen, door yoga uit India toegankelijk, benaderbaar en gemakkelijk te maken. Dan zijn er nog vijf soortgelijke zinnen die samen beschrijven wat de klant voor waarde toevoegt.

Unique Selling Points

Oké, nu weet je waar je heen wilt en waar je voor staat. Nu gaan we weer focussen op wat jou uniek maakt, oftewel, we gaan je Unique Selling Points formuleren. Waarom zou iemand jouw product kopen of jouw service afnemen en niet naar de concurrent toe gaan? Formuleer dit zo duidelijk mogelijk.

Ten slotte gaan we je bedrijfsdoelen formuleren. Hier zijn heel veel regels voor (Google: SMART doelstellingen) maar het komt erop neer dat je ervoor zorgt dat je doelen concreet en haalbaar zijn. Begin met één hoofddoel en drie subdoelen. Plan tijd in om dit te monitoren. Lig je op schema? Zijn je doelen haalbaar of moet je ze bijstellen? Beloon jezelf ook met een lekker wijntje of een boek dat je al zo lang wilt, als je je doel behaalt.

Plan je tijd en hou je aan je planning

Time management is de sleutel tot succesvol ondernemen. Als je van begins af aan succesvol kunt plannen, zal je goede gewoonten ontwikkelen en zal je jezelf dankbaar zijn. Sommigen vinden het fijn om een digitaal plan programma zoals Asana of Wunderlist te gebruiken en elke avond een planning voor de volgende dag te maken. Je kunt ook beginnen met het leren omgaan met een to-do list.

“Time management is de sleutel tot succesvol ondernemen”

Reflecteer (en plan daar ook tijd voor in)

Waar ga je nou eigenlijk heen met je bedrijf? Doe je nog wel wat je leuk vindt? Slechte gewoonten ontwikkel je snel. Voordat je het weet verspil je onwijs veel tijd aan je boekhouding, social media, design en teksten. Eigenlijk vind je het helemaal niet leuk, maar dit was wat je wilde, dus je mag niet zeuren, toch? Plan zeker eens per maand een moment van reflectie in. Wat gaat goed, wat kan beter? Vraag feedback aan je klanten, installeer Google Analytics op je website en kijk terug op je bedrijfsplan. Alleen zo kun je echt groeien. Begin zo snel mogelijk met reflecteren en het inplannen van reflectiemomenten.

Pas je LinkedIn aan

Voordat je jouw bedrijf aan de wereld presenteert, is het belangrijk om LinkedIn-ready te zijn. Stel dat je bedrijf geweldig loopt en mensen zoeken je op via LinkedIn. En daar staat niks. Geen profielfoto, geen tagline, geen opleiding. Kan niet! Update je LinkedIn volledig. Denk ook aan kwalificaties, vraag anderen om testimonials te schrijven, zorg ervoor dat je “endorset” wordt voor je skills en het vertalen van je profiel in het Engels. Zet het updaten van je LinkedIn in je maandelijkse takenlijstje.

Bouw je website indien nodig

Veel ondernemers denken dat ze echt een website nodig hebben. In sommige gevallen is dit niet nodig. Misschien heb je voldoende aan een sprankelend LinkedIn-profiel, een actieve Facebook-pagina of een prachtige Instagram-feed. Bedenk dat het bouwen van een website veel tijd en geld kost, zelfs als je het zelf doet. Wellicht kun je beter even sparen en investeren in iemand die verstand van zaken heeft.

Foto via NinaRosa
Laat iedereen weten dat jouw bedrijf staat

All right, je hebt een soort pad voor je bedrijf uitgestippeld, je zult slagen voor de background check en je kunt al je nieuwe klanten handelen. Tijd om iedereen te laten weten dat jij je bedrijf hebt. Maak ze helemaal gek, want door de algoritmes ziet toch niet iedereen elk bericht dat jij plaatst. Deel de berichten van je bedrijfspagina op je eigen pagina met een leuk tekstje erbij. Vertel iedereen die je kent dat jij je bedrijf gestart bent. Laat visitekaartjes drukken en bezoek netwerkevenementen. Laat de wereld weten dat jouw bedrijf bestaat! Maak een positieve indruk zodat mensen meteen aan jou denken als ze iemand horen die jouw product of service nodig heeft.

Regel je boekhouding

Je boekhouding doen is wellicht niet je favo bezigheid, tenzij je een bedrijf in deze richting bent gestart. Er zijn een aantal redenen om je boekhouding uit te besteden. Ten eerste bespaart het jou tijd en je weet zeker dat het goed gedaan wordt. Het kan je ook geld opleveren, aangezien de expert misschien dingen weet die jou belastingvoordeel opleveren. Als je je boekhouding uitbesteedt, kun jij je focussen op wat je écht wilt en leuk vindt. Maar aan de andere kant, is je eigen boekhouding doen soms ook een goede optie. Boekhouders kunnen soms best in kosten oplopen en zijn voor een simpele administratie niet nodig. Kijk even wat in jouw situatie handig is. Zorg er in elk geval voor dat je alle nodige documenten (facturen, bonnetjes, et cetera) ruim voor de driemaandelijkse deadline verzamelt.

Wanneer je dit stappenplan in je hoofd houdt, is de kans groot dat jouw eigen bedrijfje een groot succes wordt!

Wil je nog meer van NinaRosa weten? Lees dan hier hoe NinaRosa alleen de wereld over reisde.