Deze dingen over je aangifte inkomstenbelasting wist je nog niet

Deze dingen over je aangifte inkomstenbelasting wist je nog niet

Deze dingen over je aangifte inkomstenbelasting wist je nog niet

1 mei is het tijd voor het feestje van het jaar: je inkomstenbelasting over 2018 moet ingediend zijn bij de Belastingdienst. Nu kan ik het zoveelste stappenplan hiervoor schrijven, maar dat ga ik lekker niet doen. Die mag je op je gemakje Googlen. Ik vroeg een boekhoud-goeroe om hulp: Kim de Jong van House of Tax. Welke dingen zien mensen (zelfs boekhouders!) vaak over het hoofd bij je aangifte inkomstenbelasting? Wat is er veranderd ten opzichte van 2018? Kim weet het.

First things first: belangrijke termen en verschillen

Nu zijn er eerst een aantal dingetjes die je echt moet weten. Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker en overzichtelijker. Misschien weet je dit al, skip dit dan. Hierna geef ik je 4 dingen die je sowieso nog niet wist over je aangifte inkomstenbelasting.

  1. Per kwartaal vul je je BTW-aangifte voor de omzetbelasting in. Dit is dus 4x per jaar en wordt aangegeven met Q1, Q2, Q3 en Q4. Q1 is dus van 1 januari t/m 31 maart en die moet je invullen en betalen vóór 1 mei. Per jaar vul je dan de inkomstenbelasting in, over een volledig kalenderjaar. Ik vind dit verschil zelf heel lastig maar Kim maakte het hier even duidelijk.
  2. Inkomstenbelasting bestaat uit een zakelijk gedeelte en een privégedeelte. Toen ik nog in de horeca werkte, werd mijn inkomstenbelasting gewoon automatisch ingevuld aan de hand van de administratie van mijn baantjes en de Belastingdienst. Ik hoefde er dan alleen nog maar eventjes naar te kijken. Helaas is dat nu dus veel meer moeite, omdat ik nu een freelancer ben. In dit artikel focussen we alleen op de zakelijke kant.
  3. Ben jij een ondernemer of een resultaatgenieter? Dit verschil is belangrijk, want er gelden andere regelingen en regels. Als je wel een ondernemer bent, moet je namelijk een winst- en verliesrekening opstellen. Ben je freelancer, dan volstaat een overzicht van de omzet en kosten. Het hoeft dan veel minder uitgebreid. Check hier of jij ondernemer bent of niet.

1. Je moet rente betalen over je belasting

Ik vond de deadline van de inkomstenbelasting een beetje vreemd. Op tv zeiden ze altijd dat het 1 april was maar nu ging het opeens over 1 mei? En mijn boekhouder zei september? Hoe zit dat nou? In principe is de deadline voor je aangifte inkomstenbelasting 1 mei, maar streef naar 1 april. Dan krijg je namelijk vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst. Als je je aangifte later dan 1 april indient (dus ergens in april of voor 1 september als uitstel hebt aangevraagd) kan de Belastingdienst niet met zekerheid zeggen dat je voor 1 juli bericht krijgt. Waarom is dit erg? Als je pas na 1 juli bericht krijgt, moet je rente betalen over het bedrag wat je verschuldigd bent. Dit is niet nieuw, maar het wordt gewoon vaak vergeten. Als je een kleine ondernemer bent, is dit geen ramp voor jou. Maar als je €50.000,- hebt verdiend dit jaar, praten we wel over wat hogere bedragen. Het gaat namelijk om 4% rente, dus dat is zo’n €2.000,-. Zonde! Vraag dus geen uitstel aan en dien je aangifte gewoon voor 1 april in.

Lees meer over belastingrente

2. Studiekosten zijn aftrekbaar

Studiekosten zijn zakelijk aftrekbaar! Hier zitten natuurlijk wel een aantal eisen aan. Je moet aan kunnen tonen dat jouw studie te maken heeft met het werk dat je nu al uitvoert. Bijvoorbeeld: ik studeer Media & Business en ik heb een mediabedrijf. Dan kan ik aantonen dat ik deze opleiding nodig heb om mijn werk goed te blijven doen. Maar stel dat ik nu een kappersopleiding ga doen, omdat ik dat leuk vind of dat ernaast wil gaan doen, dan zijn dat geen bedrijfskosten; het is niet direct verbonden.

De regels zijn soms niet duidelijk. Wat nou als je twijfelt? Kim geeft als tip: Mocht je er niet uitkomen met je boekhouder/ belastingconsulent stuur dan de Belastingdienst een brief. Als je met de Belastingtelefoon belt, krijg je iemand met gelimiteerde kennis aan de telefoon. Daarom raad Kim je aan om te schrijven, je krijgt dan echt met een inspecteur te maken. Je vertelt dan waarom jij vindt dat iets zo is en zij geven je een uitspraak aan de hand van een wetsartikel of rechtszaak.

3. Je betaalt geen rente over je spaargeld

Stel, je hebt spaargeld op je privéspaarrekening. Dan wordt dit gewoon meegenomen in box 3 en wordt het gezien als spaargeld waarover je misschien belasting moet betalen. Wanneer je veel geld op je zakelijke rekening hebt staan, telt dit niet als inkomen of privé spaargeld. Wel belangrijk: je moet kunnen aantonen dat je hier een bestemming voor hebt. Bijvoorbeeld dat je over een maand een grote investering gaat doen of dat je binnenkort veel facturen moet betalen. In elk geval is het dus handiger om je spaargeld op je zakelijke rekening te laten staan, dan om het naar je spaarrekening weg te storten.

4. Er bestaat zoals als meewerkaftrek

Deze tip geldt niet voor iedereen, maar als het wel voor jou geldt, was je er waarschijnlijk niet van op de hoogte. Er bestaat namelijk zoals als meewerkaftrek, een aftrekpost voor wanneer jouw partner ook bij jou in de onderneming werkt. De details:

  • Het moet een fiscale partner zijn dus waarmee je samen een huis hebt, samenwoont of getrouwd bent
  • Diegene moet 525 uur per jaar bij je werken
  • Diegene ontvangt geen vergoeding of in elk geval minder dan €5.000,- per jaar

Hoe hoog de aftrek is en hoe het precies werkt? Lees alles over meewerkaftrek op de website van de Belastingdienst.

Final tips voor je inkomstenbelasting

Er zijn nog een aantal tips die Kim graag met je wil delen:

  • Hou je uren up-to-date als je in aanmerking wilt komen voor de zelfstandigenaftrek en eventueel de startersaftrek. Je moet hiervoor 1.225 uren in het kalenderjaar hebben gewerkt. Dit moet je echt aan kunnen tonen, dus noteer elk uurtje dat je in je bedrijf stopt.
  • Zorg ervoor dat je administratie eerst klopt met je BTW-aangiften. Anders sluiten je BTW-aangiften niet aan op je aangifte inkomstenbelasting. Dan kan je in de knoop komen met je aangifte van volgende jaren of je komt op de radar van de Belastingdienst.
  • De website van de Belastingdienst is heel waardevol, maar er zijn twee dingen die je moet weten. Ten eerste: hou het verschil tussen privé en zakelijk in de gaten, want de regelingen verschillen (bijvoorbeeld over de studiekosten). En weet dat het goed is om de regels te vinden, maar niet de uitzonderingen. Vraag dus altijd even na bij je boekhouder.

Heb je verder nog vragen over de inkomstenbelasting? Neem dan eventjes een kijkje op Kim’s website. Hier vind je van alles over belasting, factureren, administratie en al dat soort dingetjes. Bijvoorbeeld de Tax & Admin workshop, die je online kunt volgen. En oh ja, als je net zo veel van gratis dingen houdt als ik, check dan even de pagina met freebies en gratis handige artikelen.

About the Author

Leave a Reply